Budování tradice
27. 5. 2019
Jaké jsou perspektivy českých rodinných firem? Rodinné firmy tvoří základ světového hospodářství a podobně tomu je i v České republice, kde od pádu komunismu jejich význam významně roste.
Z celkového počtu registrovaných firem tvoří ty rodinné až 87 %. Vláda rovněž nedávno schválila usnesení, které dává rodinným firmám definici. V české kotlině ale bohužel chybí tradice, která byla čtyřiceti lety nadvlády komunistické totality přetrhána. Jen několik málo firem dokázalo navázat na prvorepublikové kořeny. Otázka tradice se stává stále aktuálnější, především z důvodu stárnutí původních majitelů. Příští dekáda proto bude ve znamení generační obměny českých rodinných firem.
Byla to právě porevoluční devadesátá léta, která svou svobodnou atmosférou lákala mladé lidi k podnikání; a nebylo nic snadnějšího než začít spolupracovat se svými blízkými. Dnes tito podnikatelé devadesátých let pomalu dosahují důchodového věku a musí začít přemýšlet, co s rodinným byznysem, který po léta budovali. „V příštích pěti až sedmi letech dojdou zakladatelé firem do věku, kdy budou muset začít vážně uvažovat o předání firem. To povede i k nepříjemným věcem, které s tím souvisejí. Dopředu vyřešené to doposud mají pouze zatím extrémně zodpovědní majitelé. Úspěšná předání se zatím dají počítat pouze v jednotkách,“ říká Gabriela Lachoutová z J&T Family Office.
Efekt Lotranda
Otázka generační výměny však nebude pro první generaci českých rodinných firem jednoduchá. Podniky se potýkají se zásadními překážkami. Jedna z nich vychází z pohádkové předlohy mladého Lotranda, který nezvládl převzít otcovo loupežnické řemeslo. Efekt Lotranda, který popisuje společnost J&T Family Office, lze zkrátka chápat tak, že děti mají vlastní ambice a sny, a proto se jim příliš nechce rodinnou firmu převzít.
Jednoznačným problémem je nedostatek tradice. Minimálně ještě jedno předání bude trvat, než v rodinách tradice vznikne. „V zahraničí je zvykem, že lidé v rodinném podniku vyrůstají odmala. Když tatínek řídí firmu, kterou před lety vedl dědeček a kterou založil už pradědeček, je minimálně jedno z dětí od útlého věku systematicky připravováno, aby časem získalo roli v podniku. Podobně to v minulosti dělaly například šlechtické rody, u kterých existovaly sofistikované rodinné struktury a rodinou ústavu měly danou i několik stovek let,“ vysvětluje Ondřej Popelka z J&T Family Office.
Další překážkou může být nejistota majitelů, kteří netuší, jak se vypořádají se svým odchodem z firmy. „Někteří klienti odcházejí třeba natřikrát. Je to pro ně opravdu těžké. Bavíme se s nimi o tom, že je dobré si dát konkrétní termín. Nemusí ho dodržet, ale pořád ho tam v hlavě někde mají, což je lepší, než když to neustále valí před sebou. My je nechceme strašit, ale ptáme se, na co vlastně čekají. Na nějaký negativní impulz? Někdo to slyšet chce a někdo nechce,“ říká Gabriela Lachoutová. Riziko může být také neochota ztráty určitého společenského postavení.
Zásadně s tím také souvisí nedůvěra ve vyzrálost vlastních dětí, těm rodiče často nevěří ani po čtyřicítce či padesátce. Poté, co jim firmu předají, nedokážou se často od svého díla úplně odpoutat. „U rodiče je po předání důležité, aby si sedl na ruce, kousl se do jazyka a do ničeho nezasahoval, přestože vidí, že to podle něho dělá jeho dítě špatně. Je potřeba nechat toho syna či dceru udělat tu chybu, i když je to těžké,“ říká Monika Hansson Tutter z Family Business Unit.
Příprava na předání trvá roky
Předání firmy s sebou nese spoustu komplikací a rizik. Pro rodinné firmy je proto nejlepší, když se spolehnou na odbornou pomoc. „Kolikrát za život řeší vlastník předávání firmy? To většinou opravdu nemůže dělat sám, a pokud se do toho vrhne sám, tak podstupuje velká rizika - ekonomická, právní, rizika špatných rozhodnutí. Proto vedle sebe potřebuje někoho - člověka nebo instituci, která s tím má větší zkušenost,“ říká Petra Kopecká ze společnosti Raiffeisenbank. „Důležitá je přípravná fáze. Je řada transakcí, kde strávíme přípravou firmy na předání či prodej celý rok. Díváme se, co lze ve společnosti změnit. Vymýšlíme, kam můžeme společnost ještě posunout,“ vysvětluje možnosti, které nabízí Raiffeisenbank. „Fungujeme jako průvodci tím procesem. Všichni jsme vesměs bankéři a prošli jsme tím finančním světem, takže těm lidem poradíme. S rodinou dokážeme sepsat rodinné stanovy a působíme jako jejich mentoři,“ upřesňuje Gabriela Lachoutová z J&T Family Office.
Monika Hansson Tutter z Family Business Unit se stará především o rodinné vztahy ve firmách. Pomáhá majitelům v otázkách budoucnosti a nástupnictví. Jako vnější a nezávislý posluchač se snaží pomoci vyřešit otázky a rodinná tabu. „Já jsem pro ně takový nezávislý posluchač. Nepřijedu se seznamem bodů od jedné do deseti, co se musí udělat. Oni jsou rádi, že mohou věci konzultovat s někým zvenčí, kdo nemá ve firmě žádný zájem, kdo nechce firmu například nijak vytunelovat. Důvěra je u mě na prvním místě,“ říká. S rodinnými firmami vytváří takzvanou rodinnou ústavu, která předchází práci právníků. „Znamená to ujasnění si všech možných otázek v oblastech vize, vlastnictví, přechod pravomocí, plán nástupnictví, za jakých podmínek, či řešení možných konfliktů a především odpovědí mezi členy rodiny v rámci firmy.“
Právní stránku předávání řeší například firma HAVEL & PARTNERS, s klienty rovněž připravuje rodinnou ústavu. „Dokument, jehož právní síla a vymahatelnost je sice limitovaná, ale morální síla zcela zásadní. Rodinné ústavy totiž vznikají ještě za života ,otce zakladatele', který tak může udat základní směr správy rodinného bohatství a současně jeho plnění svěřit kolektivnímu dozoru členů rodiny. Ukazuje se, že rodinná ústava je mimořádně silným regulativem v chování i větších rodin.“
Autor: Vojtěch Šeliga, Týdeník Echo - 22/2019